Tuesday, June 8, 2010

Antara Dua Pemikiran: Pendapatku dan Kebijaksanaan Tuhan

Tuesday, June 8, 2010.

Assalamualaikum semua.

Sorilah lambat update pasal topik ni. It's been a busy week, right?
Dengan serangan keji ke atas kapal-kapal bantuan ke Gaza dan protes serta reaksi penduduk dunia..busy2. Banyak berita pasal hal tu..masih belum kelihatan dengan jelas apakah kesudahan daripada rentetan peristiwa2 tersebut..semoga hasil yang baik akan jelas pada akhirnya.

Baiklah, marilah kita kembali kepada topik perbincangan kita; Antara Dua Pemikiran.

Antara dua pemikiran.

Antara dua pemikiran.

Antara dua pemikiran.

Huh?

So..? Your point is..?

Haha..itulah pointnya - antara 2 pemikiran.

(mai dah penyakit merepek ku..)

Tapi memang betul pun. Kan tajuk akan menggambarkan isi kandungan. Contohnya surah at-Taubah menggambarkan ayat2 yg menceritakan dosa dan pengampunannya mungkin, kerana at-Taubah bermaksud "taubat" atau "ampunan" secara kasarnya. Kalau papan tanda kedai tu tertulis "Dunkin Donut", mestilah kedai tu menjual donut. Takkanlah nak jual fried chicken pulak kan? (ketawa)

Oklah.

Apabila kita asyik menyebut-nyebut "antara dua pemikiran"..mestilah kita tertanya-tanya; "Pemikiran siapakah yang dimaksudkan?" Tambahan lagi, ia spesifik merujuk kepada "dua benda". Jadi soalan seterusnya; "Siapakah, atau apakah dua benda yang dimaksudkan?".

Hmm..soalan yang bagus.

Jika anda mengikuti siri2 yang lepas, anda akan mendapati bahawa "dua" yang dimaksudkan di sini ialah dua jantina manusia; iaitu lelaki dan perempuan. Atau seperti yang saya telah tuliskan, ar-Rijal dan an-Nisa'.

Mengapakah saya memilih untuk membandingkan dua jantina ini dari segi pemikiran?

Takde pape. Saja2. Suka-suki. (haha)

Emm, itu pun betullah juga. Memang suka2. ataupun saja, terasa nak banding, tak boleh ke? (haha)

Betullah, memang saja2.
Tapi apa salahnya kan? Kan kita ni yang manusia, tak terasa curious ke nak tahu perbezaan dua jantina yang diciptakan Tuhan ini? Tuhan itu satu. Tuhan itu Esa. Sedangkan kita diciptakan berdua. Kenapa Allah Taala nak ciptakan manusia dan kebanyakan makhluknya yang lain dengan dua jantina? Satu tak cukup ke? Buat apa nak banyak2, buat bikin problemas saja..(hmm)

Entahlah. Saya pun tak tahu jugak. Saya kan sama macam kamu. Otak sama besar..ehh, sama kecik. Yelah, kecikla kan, kalau nak dibandingkan dengan pengetahuan al-`Alim, Yang Maha Mengetahui. Apalah sangat yang manusia tahu. Tahu tentang penciptaNya? Sikit sahaja yang dia tahu. Itupun melalui wahyu kepada para Nabi. Tahu tentang dirinya (manusia)? Lagilah sedikit (berbanding pengetahuannya tentang penciptaNya).

Disebabkan tak tahulah, manusia menjadi curiga dan ingin tahu.

Kelebihan manusia, mostly terletak pada akalnya. Kerana kalau tak kerana kepintaran akal, kamu ingat kita boleh terbang macam burung? wooshh! Dalam movie tak acilah, guna special effects. Nak terbang ke marikh pun boleh buat.

Kalau bukan kerana kepintaran yang picisan itu, adakah kita menyangka dapat menyeberangi lautan? Bahkan, manusia yang tak tahu berenang pun boleh merentas lautan Allah yang luas! Macam mana tu..? Tak tahu berenang, tapi boleh menyeberang lautan..? Sekarang dah tak hairanlah soalan2 sebegini. In fact, nanti orang ingat saya gila kot..tanya soalan pelik2, macam zaman batu.. (haha)

Satu-satunya sebab manusia boleh mendominasi bumi Tuhan ini ialah kerana yang berada di dalam kepalanya itu, iaitu otaknya. Tapi, untuk manusia, dinaikkan sedikit tarafnya berbanding makhluk2 lain yg melata di bumi ini, iaitu dikurniakan akal berbanding hanya otak.

Jadi, tidakkah anda semua, yang mestinya manusia juga (atau ada alien sedang membaca??) tidak berasa curious untuk memikirkan mengenai pemikiran masing2? Oklah, saya mengaku, ayat2 saya memang memeningkan..tapi bersabarlah ye. Saya nak tulis apa lagi, sabar ajelah. (senyum) kalau ekstrim sangat dah pening tu, janganlah teruskan membaca, nanti saya kena saman plak. (zaman skrg ni mcm2 boleh saman..)

Secara peribadi, saya seronok memerhatikan kejadian diri. Tengok banyak kali pun tak apa. Saya tak rasa bosan. Sebab setiap kali saya memandang tangan, jari, kaki, telinga, dan bermacam2 lagi, saya akan mendapati sesuatu yang baru, yang tak pernah terlintas di hati saya sebelum ini. Jadi saya tak bosan (jungkit bahu sambil tersenyum).

Lepas itu, saya melihat pula kepada dua jantina manusia. Hmm..memang lain. (memanglah..daa)
Semuanya lain. Perangai lain. Cara menyelesaikan masalah lain. Cara melihat masalah pun lain. Kesimpulan; cara berfikir lain2.

Hmm..kenapa lain pula? Kenapa Allah tak ciptakan sama saja, kan senang? Tak adalah kes gaduh2 , terutamanya dalam housestair sampai habis cerai-berai, anak2 yang tergadai.

Ha! Aku tau! Sebab tak nak kasi hidup ni bosan?
Hmm..mungkin. Tapi takkan setakat itu saja?

Pada pandanganku, Allah Taala menciptakan cara pemikiran yang berbeza supaya kedua-dua ar-Rijal dan an-Nisa' saling menampung kelemahan masing2. So that both complement each other.

Kedua-dua ar-Rijal dan an-Nisa' tidak sempurna. Baik dari segi cara berfikir ataupun dari pelbagai aspek kehidupan yang lain, kedua-duanya saling memerlukan. Apabila kedua-duanya bergabung tenaga, idea serta usaha, akan lahirlah manusia yang hampir2 sempurna. Manusia tidak akan mencapai kesempurnaan hakiki. Kerana kesempurnaan hakiki hanyalah milik pencipta, bukannya yang diciptakan.

Jadi sahabat2,
kesimpulan antara dua pemikiran ini; kedua-duanya tidak sempurna. Kedua-duanya punya kelebihan, dan juga kelemahan tersendiri. Namun, apa yang indah pada ciptaan Ilahi ini, ialah kedua-duanya boleh menyeimbangkan antara satu sama lain. Kedua-duanya saling bergantung antara satu sama lain. Kelemahan ar-Rijal ditampung oleh an-Nisa', manakala kelemahan an-Nisa' ditutupkan pula oleh ar-Rijal.

Ar-Rijal ialah kumpulan yang jarang dipengaruhi oleh emosi tatkala diperlukan untuk membuat keputusan. Perkara ini bagus dan amat diperlukan dalam diri seorang pemimpin. Namun, adakalanya bergantung kepada logik akal sahaja tidak cukup untuk membuat keputusan yang terbaik. (maaf, saya tak dapat fikirkan contoh) Maka, di sinilah an-Nisa' menyeimbangi golongan ar-Rijal. Pada pandanganku, an-Nisa', selalunya, kuat berpegang pada emosi. Saya sendiri begitu, apabila melihat sesuatu kejadian. Namun, kadangkala 'pertimbangan' emosi juga penting, dan alat terbaik apabila berhadapan dengan sesetengah perkara.

Contohnya, dalam mendidik anak kecil. Anak kecil..tak sama fikirannya dengan kita. Kita juga seperti mereka, a long time ago. Dan kita telah terlupa akan fikiran kita sewaktu umur seperti mereka, kerana realiti dunia telah mendewasakan kita, menukar cara pemikiran kita. Tapi pada si anak kecil, apalah yang ia tahu.

Dia tak tahu apa itu UMNO, PAS, BN, etc.
Dia tak tahu apa itu yahudi, zionis dan Gaza.
Dia tidak mengerti yang lain, selain dunia kecilnya, di mana dia hanya mahukan perhatian dan kasih sayang orang-orang di sekelilingnya, tentunya ibu dan bapa.

Ibu dan bapa itu siapa? Kalau anak kecil dia menuding sahaja kepada yang mendukungnya itu. Tapi bagi kita yang sudah dewasa, kita tahu siapa mereka. Iaitu sepasang ar-Rijal dan an-Nisa'.

Kadangkala si ayah, iaitu ar-Rijal, geram dengan sikap anak yang tidak dimengertinya. Macam2 kerenah anak, menangis, merengek, mahu itu, perlu ini dsb. Ayah tak faham, dia telah berikan segala-galanya untuk anaknya, makan, minum, pakai, tempat tinggal, lampin, buai, mainan, McD..tapi kenapa anak ini asyik menangis..?

Perlu saya katakan, bukannya saya bermaksud ar-Rijal langsung tidak faham kerenah anak, cuma kurang cenderung. Sebaliknya, ibu iaitu an-Nisa' lebih pantas menangkap apa sebenarnya yang tidak kena dengan anaknya.

Iaitu perhatian. Kasih sayang. Apakah "perhatian" dan "kasih sayang" ini? Itulah perasaan, ya an-Nisa'. Dan di manakah tempat tinggal perasaan2 manusia? Di mana lagi kalau bukan di hati.

An-Nisa' yg lebih dekat dengan hati, jadi lebih pantaslah kami memahami kehendak anak, yang pada akhirnya, di sebalik semua mainan dan layanan yang menyebabkan ibu bapa tidak sempat 'bernafas' itu, apa yang si anak mahukan ialah perhatian. Mereka mahukan kita meluangkan masa dengan mereka, kerana itulah yang membuatkan mereka terasa disayangi, bukannya material2 lain. In the end, they want their parents, not their parents' gifts.

Jadi, apalah signifikan contoh anak ni ye? (Senyum). Well, mungkin anda rasa saya terlalu membesar-besarkan contoh kecil ini hanya untuk menjustifikasikan pandangan saya bahawa ar-rijal dan an-Nisa' saling memerlukan. Well, again, itu terpulanglah pada pandangan masing2. Mungkin kata anda betul. Tapi, saya percaya, pendidikan anak sejak dari saat pertama kelahirannnya, sampailah kematiannya, jika ditakdirkan ia pergi dahulu, teramatlah penting. Kenapa?

Kerana anak itu generasi manusia seterusnya. Kerana apabila kita, generasi tua (ya, sedarlah anda dah tua! :) ) pergi meninggalkan bumi ini, siapakah yang menjadi pengganti? siapakah yang akan meneruskan amanah Tuhan sebagai khalifah? Anak kecil itu. Jadi, adalah menjadi tanggungjawab generasi tua untuk mendidik generasi muda itu, agar apabila kita meninggalkan mereka nanti, mereka tahu kepada siapa hendak bergantung, dan kepada siapa hendak meminta pertolongan. Iaitu Allah Yang Menciptakan kita semua.

Saya tidak mengatakan ayah tidak pandai mendidik anak. mungkin juga sesetengah mereka lebih bagus berbanding an-Nisa'. Cumanya, an-Nisa' yang selalunya lebih dekat dengan hati masing2, jadi lebih mudahlah kami dekat dengan hati anak2.

Peranan yang ditetapkan oleh Ilahi ini, untuk golongan an-Nisa' sebagai ibu, saya rasa sangat sesuai dengan jiwa, perwatakan dan pemikiran an-Nisa'. Sedangkan Allah Taala turut menetapkan peranan yang tidak kurang hebatnya kepada ar-Rijal, iaitu sebagai pemimpin manusia. Sememangnya tugas yang sangat berat.

In the end, all of this writing, is JUST MY OPINION. Saya hanya melihatnya drpd kaca mata sendiri. Dan setiap orang berlainan kaca matanya. Gunalah kaca mata masing2, dan pertimbangkanlah setiap perkara, ujian dengan sebaiknya, baik bertanya kepada akal, mahupun hati.

But maybe, there is something that we see in common.

And that is; Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. (senyum).

No comments: