Sunday, May 30, 2010

Antara Dua Pemikiran: Kecenderungan an-Nisa'

Ahad, Mei 30, 2010.
Dikemas kini pd jam 7:08pm.

Assalamualaikum semua. Semoga sentiasa berada dlm rahmat Yang Esa hendaknya.

Maaf di atas kelewatan sambungan "Antara Dua Pemikiran", saya menghadiri program nun di utara hampir sepanjang minggu lepas :).

Baiklah, seperti yang dijanjikan, kali ini kita akan bersama-sama menelusuri dan cuba memahami pemikiran an-Nisa'.

Siapakah an-Nisa'?

An-Nisa' ialah salah satu antara dua jantina manusia di bumi ini. Manusia hanya ada dua; lelaki dan perempuan. Ar-Rijal dan an-Nisa'. Betul; an-Nisa' bermaksud perempuan.

Dahulu kita telah berbincang mengenai gaya ar-Rijal berfikir. kita sedia maklum ar-Rijal lebih cenderung memikirkan penyelesaian kpd sesuatu masalah, atau dalam erti kata yang lebih mudah, mereka melihat kebanyakan situasi sebagai masalah yang harus dicari cara untuk mengatasinya. Minda mereka ialah minda "How to". How to do this, how to overcome that etc.

Sudah kita kenali pemikiran satu jantina insan ini. Tidakkah ia membuatkan anda tertanya-tanya..apakah pula gaya pemikiran jantina lawannya?

Apakah kecenderungan pemikiran an-Nisa'?


(senyum tipis)

Saya berada dalam kateori an-Nisa' ini, jadi saya akan cuba sedaya upaya untuk memahami diri sendiri, dan para insan yang lain yang berada dalam kategori ini.

When presented with a situation or a problem, an-Nisa' doesn't immediately see the solutions. Apa yang mereka nampak?

Sebab. Musabab. Kenapa jadi begitu.

Sahabat2, inilah kecenderungan an-Nisa', iaitu mereka terlebih dahulu berusaha memahami kenapa perkara itu berlaku. perkara pertama yang terlintas di kaca mata mereka ialah; KENAPA.

Atau mungkin lebih tepat lagi, yang terlintas di HATI mereka.

Ya, inilah intipati 'pemikiran' an-Nisa'. Iaitu HATI.

An-Nisa' melihat kehidupan mengikut kaca mata hati. Dan kerana itulah, mereka..atau kami lebih cepat bersifat emosional berbanding ar-rijal.

Contohnya sekarang, isu pembuangan bayi macam dah menjadi cerita tetap di dada2 akhbar tempatan. Apabila ar-Rijal membacanya, saya kira, saya agak..mereka akan berfikir,
"Macam mana nak atasi masalah ni ye?"
Atau
"Apakah peranan yang kita sebagai mahasiswa dalam menangani masalah ni?"
Bukanlah I'm implying that guys/ ar-rijal ini tak ada perasaan, tapi perasaan marah itu akan cepat hilang dan berganti dengan mindset "HOW TO" seperti yang dinyatakn sebelum ini.

Tapi bagi kami an-Nisa', kami..mudah tenggelam dengan perasaan hati. Hati kami akan sayu melihat gambar2 di surat khabar-surat khabar itu. Lantas berkatalah hati2 kami,
"Kenapalah manusia begini? Kenapalah ada manusia yang berperangai macam binatang ini? Sedangkan tuhan telah mengangkatnya, melebihkannya berbanding yang lain..kenapa masih tergamak mereka membuang anak2 sendiri??"
Lebih kurang beginilah persoalan yang bermain di benak fikiran kami. Or at least, mine.

Dalam kupasan yang lalu saya telah mengakui kelebihan ar-Rijal yang pantas dalam menyelesaikan kemelut. Maka tidak adillah jika saya tidak mengulas lebih lanjut, tentang apakah pandangan saya tentang kecenderungan pemikiran an-Nisa' ini.

Kita selalu mendengar orang berkata, especially dalam soal bercinta, "Ikut hati mati, ikut rasa binasa." Memang betul, kata2 ini tak salah. Jadi..an-Nisa' yang cenderung mengikut kata hati, akan binasakah??

Woa. Brek sekejap. Wait seminit. (Bahasa ape ni..haha)

Nanti dulu. Nanti. Sabaq sat..(keluaq dah kedah dia..)

Yang dikatakan akan binasa itu, ialah apabila mereka mengikut hati semata. Apabila mereka membutakan petunjuk yang lain dan menurutkan kemahuan semata-mata. Apabila an-Nisa' membuta-tuli merajakan hatinya dalam membuat keputusan. Ketika itu, hancurlah dia..kerana pilihannya sendiri.

Apakah tiada jalan untuk mengelakkan diri daripada krisis ini? Apakah an-Nisa' terperangkap dengan sifat lahiriahnya yang semulajadi? Apakah Allah Taala sengaja menciptakan an-Nisa' dengan sesuatu yang memusnahkan diri mereka??

Astaghfirullah al-azim.

Betapa mudah manusia menuduh pencipta-Nya dengan tuduhan yang bukan2. Dengan tuduhan yang tiada ilmu.

Saya..sebagai salah seorang yang diciptakan an-Nisa', sebagai salah seorang manusia yg ditakdirkan menjadi an-Nisa', tidak percaya bahawa Allah Taala akan memberikanku sesuatu yang akan membawa bencana kepada diri. Aku tidak percaya bahawa Allah Taala telah melemahkan an-Nisa'. Aku tidak percaya bahawa Allah Taala hanya melebihkan ar-Rijal, dan menolak semua kelemahan manusia kepada satu jantina sahaja, yakni an-Nisa'.

Tidak. Aku menolak kesemua tuduhan yang tidak berilmu ini.

Lantas, ke manakah hala tuju perbincangan ini? Apakah buktiku? Apakah kebenaran kata2ku?

Pertama sekali, kebenaran bukan terletak pada kata2ku. Mahupun tulisanku. Kebenaran ialah milik-Nya. Bukankah Dia bernama Al-Haqq, bermaksud, Yang Maha Benar, atau Pemilik segala kebenaran? (Translation needed)

Aku hanyalah hamba-Nya, yang diberikan sedikit petunjuk, untuk menjelaskan 'kelemahan' an-Nisa' ini. Untuk menukarkan 'kelemahan' ini kepada kelebihan yang amat besar. Marilah sama2 kita menilai, sejauh manakah kebenaran pandanganku ini.

Pada pandanganku, melalui dua retina mataku, an-Nisa' memang lemah. JIKA. JIKA, mereka bergantung kepada hati 100% untuk memutuskan suatu perkara. Ketika itu mereka..saya, sebenarnya berajakan nafsu. Ketika itu saya memilih untuk menjadi hamba an-nafs dalam membuat pertimbangan. Bahkan, ketika itu saya bukanlah membuat pertimbangan. Saya membiarkan nafsu menguasai diri. Maka, di manakah pertimbangan pabila kuasa membuat keputusan didominasi 100% oleh an-nafs (nafsu)?

Namun an-nisa' sekalian, janganlah gusar. Kerana terdapat satu jalan penyelesaian yang cukup mudah kepada 'kelemahan' kita ini.

Iaitu;
"Asy-hadu alla ilaha illallah, wa anna muhammadur rasulullah"

Berimanlah kepada Allah, yang telah Menciptakan kamu dengan sebaik-baik kejadian.

Angkatlah iman menjadi nakhoda hatimu, maka selamatlah kamu dalam pelayaran kehidupan duniawi ini. Campaklah nafsu itu dari bahtera hatimu. Throw your nafsu overboard, dan biarkan ia lemas dalam lautan hidayah Tuhanmu. Benarkanlah cahaya iman itu merajai hatimu, dan kamu akan mendapati, ia tidak mahu pun takhta hatimu. Ia tidak pernah menginginkan kekuasaan mutlak kepada kerajaan hatimu, tetapi ia meminta kepadamu. Ia meminta izin kepadamu, untuk menjadi penasihat tertinggi hatimu. Angkatlah iman menjadi bendaharamu, dan kamu akan mendapati ianya menjadi teman setiamu, sehingga akhir hayatmu.

Sahabat2ku, yang kukasihi,

Sahabat2 an-Nisa'ku, yang kusayangi,

Ingatkah kamu akan pesan Nabi kita SAW akan hati? Saya hanya ingat intinya, tapi saya tidak tahu kata2nya satu-persatu. Tapi sebagai permulaan, eloklah kita memahami inti sabdanya terlebih dahulu, sabda baginda SAW,
"Di dalam setiap anak adam, ada seketul daging di dalam dadanya, yang apabila ia baik maka baiklah seluruh badannya, dan apabila ia buruk maka buruklah seluruh badannya. Ketahuilah, bahawa sesungguhnya daging itu ialah hati."

Perlukah saya tekankan lagi kepentingan hati di dalam tubuh anak Adam, sedangkan Nabi Muhammad SAW sendiri telah menjelaskan dengan sebaik-baik penjelasan.

Katanya, hati amat penting dalam tubuh manusia. Kalau hati baik, maka individu itu keseluruhannya akan baik. Baik tutur katanya, baik tingkah lakunya, segala-galanya baik insya-allah. Sebaliknya, jika hati itu buruk, maka buruklah perangai manusia itu. Which brings us to the final question; who controls the heart?

Siapakah raja hati kita?

Hanya ada dua candidate, nafsu dan iman. The good news is, we can vote who will be king. (senyum)

Jadi pilihlah. Dan anda tahu yang mana yang baik dan yg mana yang buruk.

Jadi an-Nisa', are you satisfied with my view of the heart, which is the heart of our thinking? Maksudnya, adakah anda berpuas hati tentang pandangan saya tentang hati, yang juga nadi pemikiran kita? Itu..terpulanglah. Pada saya, saya amat bersyukur dgn hati kurniaan ilahi ini, dan saya tidak mahu menjadi yang lain, selain an-Nisa'. Kerana saya percaya, yang terbaik untuk saya ialah menjadi an-Nisa', bukannya ar-Rijal. I will never know, but I believe, that being an-Nisa', is the best thing for me.

Wahai an-Nisa', kita ialah golongan yang cenderung untuk memahami, dan kurang cenderung untuk benar2 memikirkan solusi. Namun itu tak bermakna kita lemah drpd mereka. Oh no girls. Don't think about it that way.

Instead, think about it this way. Berdasarkan hadis2 Rasulullah SAW tentang hati, memang jelas baginda menekankan betapa pentingnya hati kepada setiap manusia. Rasulullah sebagai manusia yg diturunkan al-Quran kepadanya, pasti antara manusia yang paling memahami makhluk ciptaan bernama manusia. Kerana 2 perkara; pertama baginda sendiri seorang manusia, dan kedua kerana al-Quran itu sumber wahyu dari pencipta manusia. Lantas apabila digabungkan kedua-dua elemen ini ke dalam satu manusia terpilih, iaitu Muhammad al-Amin, maka segala nasihat yang datang drpd mulut baginda, tentang manusia, saya berpendapat, ialah nasihat terbaik yang boleh didapati berkenaan manusia. Maknanya, saya sangat berpegang kepada apa yang Muhammad al-amin ini katakan. Jadi, apabila baginda berkata-kata akan perihal hati manusia, maka saya percaya kepadanya. Jika dia mengatakan bahawa ciri hati menentukan akhlak yang akan terzahir pada seseorang insan, maka saya percayakan kata2 itu.

Jadi, apakah kaitan kata2 Muhammad SAW tentang hati manusia ini, dengan kecenderungan pemikiran an-Nisa', anda bertanya..?

Begini.

Pertama, an-Nisa' berfikir berpandukan hati. Tidaklah bermaksud intelek akal diketepikan terus, cuma kita lebih gemar mengikutkan kata hati..betul, bukan? Mengaku sajalah wahai an-Nisa'..dan janganlah kita malu dengan kecenderungan ini. Kerana walaupun sekilas kelihatan lemahnya pemikiran berdasarkan hati ini, tapi ia juga punya kelebihan yang telahpun ditentukan oleh Allah al-Hakim. Allah Yang Maha Bijaksana ini, tahu..dan sangat tahu menyeimbangkan kejadian penciptaan manusia ini.

Walaupun akal memainkan peranan utama dlm membuat keputusan, tapi ada satu perkara akal tak dapat lakukan. And that is to feel.

Akal tak faham apa itu perasaan. Ia berfikir secara logik. 1+1=2. Adakah kamu telah makan atau belum? Jawapan kpd soalan ini hanya ya, atau tidak ataupun sudah atau belum. Akal berfikiran lurus dan tidak dapat memahami spektrum perasaan. Ya, spektrum kawan2. Spekturm perasaan yang pelbagai warna dan irama. Spektrum yg hanya hati dapat memahaminya.

Dan apakah perasaan yang paling besar nikmatnya di bumi ini? Itulah...perasaan mendapat hidayah.

Subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah wallahu akbar.

Perasaan yg datang selepas solat. Perasaan yang menular setelah membaca ayat2 al-Quran yang mulia. Perasaan yg diiringi dengan sebak dada yang amat.

Aneh tapi benar. Benar2 dirasai. Hanya hati yg dapat memahami. Hanya hati dapat mengetahui, apabila hidayah menyentuh sanubari. Hanya hati yang dapat mengakui, bahawa inilah..agama yang suci.

Itulah keistimewaan hati; hanya dengan hati, dapatlah insan itu merasai hidayah yang mengetuk pintu hatinya. Hanya dengan bantuan hati, dapat insan mengakui bahawasanya Tuhan itu hanya Satu, dan Dialah Allah Yang Maha Esa.

Sebagai pengakhiran, saya ingin berkongsi pengalaman, yang dirasai oleh hati ini.

Sahabat2,
Jika ada sesiapa bertanya kpdku, kenapakah kamu menganut Islam? Baik muslim, mahupun non-muslim, jawapanku padanya ialah;
"Aku tidak tahu."

Tapi, apa yang aku tahu ialah, aku tidak..tidak dapat menafikan rasa hatiku. Hatiku yang tiba2 menjadi lembut tatkala membaca ayat2 suci al-Quran. Hatiku, yang mengiyakan ayat2 itu. Hatiku yang berkata, "Maha Suci Allah, sesungguhnya tiada Tuhan melainkan engkau, dan Muhammad itu pesuruhMu".

Benar, dengan tahap ilmuku kini, aku tiada bukti untuk membenarkan ayat2 al-Quran itu. Mungkin beberapa orang telah membuktikan kebenaran sebahagian ayat2 al-Quran dengan kajian saintifik, tetapi aku yang tidak tahu, dan tidak mengambil tahu. Mungkin satu hari nanti, aku akan dapat berbicara di hadapan khalayak ramai, sambil membenarkan ayat2 al-Quran itu, pabila ilmuku cukup besar nanti. Insya-allah.

Namun apa yang aku pasti ialah, hatiku membenarkan ayat2 itu. Hatiku mengiyakan ayat2 itu. Dan aku amat yakin, bahawa mereka yang masih tidak beriman, walhal telah mendengar wahyu ini dibacakan di hadapan mereka, ialah orang2 yang sendiri memilih untuk menutup hati mereka. Mereka sendiri yg memilih utk menolak perasaan benar oleh hati masing2. Aku dan mereka sama sahaja, manusia. Jadi, apakah bezanya hatiku dgn hati2 mereka? Apakah mereka tidak merasai hidayah yang sampai kpd mereka? Or did they choose to ignore it, as I have chosen to accept it?

Aku tak percaya Allah Taala hanya memberikan hidayah kepadaku, dan kepada anda semua, dan meninggalkan manusia2 lain. Kerana aku lihat kami semua sama sahaja. Nikmat yg kami dapat, sama sahaja. Allah Maha Adil dengan pemberian nikmatnya, maka adakah Dia tiba2 memberikan nikmat terbesar hanya kpd setengah manusia?

Yang melebihkan setengah manusia drpd yg lain, ialah manusia itu sendiri, bukan Allah. Bukan Allah Taala. Aku dan kamu semua, kita semua, sama sahaja dengan mereka yang belum beriman. Ada apa2 kelebihan yang kamu nampak ada pada kita tiada pada mereka? Atau sebaliknya? Mereka kaya harta? Jadi kita kaya budi bahasa. Mereka punya banglo besar di dunia, kita dijanjikan istana di akhirat. Siapa yang lebih? Siapa yang kurang?

Tak ada. Tiada siapa lebih, tiada siapa kurang. Kita semua sama saja.

Lantas, apakah yg menyebabkan mrk belum beriman, dan kita beriman?

Puas aku berfikir, namun tiada jawapan lain yg kutemukan, melainkan mereka sendiri memilih utk menidakkan hati mereka.

Lagipun, iman itu subjektif. Bukan mudah sebenarnya, untuk beriman kpd Allah. Untuk menyembah Allah 5x sehari. sekurang-kurangnya. Kerana Allah Taala itu ghaib.
Bagaimanakah kita dapat menyembah sesuatu yang ghaib, dan patuh pula kpd suruhan dan laranganNya?

Al-Quran. Di sinilah al-Quran itu menjadi mukjizat. Di sinilah aku mengakui bahwa al-Quran itu sebesar-besar mukjizat.

Aku membacanya, dan hatiku berasa sesuatu.

Aku membacanya lagi, dan perasaan itu datang lagi.

Aku membacanya lagi dan lagi, dan perasaan itu tetap ada.

Tidak pernah ia tidak bertandang setiap kali aku membacanya. Membacanya dengan harapan mencari petunjuk yg benar. Membacanya, sambil mengikhlaskan hati inginkan suatu petunjuk yg benar. Maka perasaan itu never failed to come. It's always there.

Maka bagaimanakah dapatku menolaknya? Pabila bukan sekali dua ia datang, tapi SETIAP KALI ia datang. Tidak pernah berputus asa mengetuk pintu hatiku, meminta izin untuk masuk. Bolehkah anda bayangkan..hidayah-Nya..meminta izin untuk masuk..? Sedangkan Dia bisa sahaja memaksa aku tunduk kpdNya..

Itulah Allah Taala. Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Wahai an-Nisa'..
Puas hatikah kamu tentang kekuatan, kelebihan hati?

Di mana akal tidak berjaya memahami, di situ peranan hati.

Di mana akal tidak dapat mengerti, apakah gunanya menyembah yang ghaib, hati mengerti.

Hati tahu akan kebenaran yang hakiki.

Maka jadilah hati tidak jemu2 berkata "La ilaha illallah, Muhammadur rasulullah.."

Ya ar-Rijal, saya harap anda tidak terasa hati, dan insya-allah, saya yakin, anda tidak terasa pun. Kerana anda semua tidak begitu cenderung mengikutkan rasa hati. Tapi, saya tidak pernah mengatakan bahawa anda tidak mempunyai hati. Cuma, anda kurang cenderung kepadanya, berbanding kami an-Nisa'. Bukan maksud saya, iman an-Nisa' lebih kuat berbanding ar-rijal..TIDAK. Siapakah yang mengatakan kebohongan itu? Bahkan yang menyebarkan iman itu ialah dari golongan ar-Rijal; Muhammad SAW.

Sahabat2ku,
Siapa beriman, dan siapa tidak, siapa lebih tinggi darjatnya, dan siapa kurg sedikit darjatnya, semua label2 itu...adalah hak-Nya. Bukan hak kita. Oleh itu, janganlah kita pandai2 melabel setengah muslimin kafir, dan menghalalkan darah mereka, hanya kerana berbeza pandangan tentang beberapa perkara. Jika salah seorang drpd kita salah, maka betulkanlah. Jangan terus melekatkan label "kafir" kpd mereka. Takutlah kita kpd Allah..jika kita benar2 beriman kpdNya.

Ya ayyuhan-Nisa', before we part, let me just say one thing.

"Jika ar-Rijal Allah jadikan sebagai pemimpin umat manusia, maka ketahuilah, ingatlah, dan bergembiralah, bahawasanya Allah Taala menjadikan an-Nisa' sebagai yang melahirkan pemimpin2 itu."


Sekian..bersambung di bahagian "Antara Dua Pemikiran: Penutup"

6 comments:

khadira said...

masturah rosli likes this too!!

Ummu Hurairah said...

yeay! aku ade 'kipas' permanent..wahahah!! jahat gile gelak..:D

khadira said...

ak jd kipas?? ish2, x bpe nk patot la..ak nk jd kcing bleh?

Ummu Hurairah said...

yela..ko kan mcm "fan", so kipas la kan..hehe, ske hatila nak jd ape pon mas..free country

DaruL said...

haha.korang ni macam2 la...

saya lg suka entri gaya ar rijal berbanding nisa ni.. sbb sy rase mcm ade faktor lain slain nisa' mengikut kata hati.. tp entri yg ni mmg lg banyak dengan peringatan agama. hraian, n tazkirah.. good jobbb timi~~

sy bpndangan bgtu sbb sy ni kurang gune pandangan hati kot.. hahaha.. hati kotoq na... lg 1, pd pdangan su..nisa ni teliti pada bhgn yg kurang penting.. wallahu'alam :)

Ummu Hurairah said...

haha..ha'a. mgkn saya ni nisa' yg kuat bergantung pd hati@instinct. so, jdlah entri cm tu ye..hmhm.. yep, i think so too..an nisa' pikir bende x perlu..huhu, pastu pening kepala..well, aku la kan..