Monday, March 30, 2009

Al-kisah perjalanan amal baik kita ke langit -part7

Setiap hari catatan amal ibadah manusia akan dibawa para malaikat merentasi 7 petala langit. Amalan yang lebih baik akan dibenarkan malaikat penjaga petala langit tersebut melepasinya dan meneruskan perjalanan ke petala langit yg seterusnya. Ikuti sambungan kisah berdasarkan petikan sebuah hadis Rasulullah SAW tentang perjalanan catatan amal kebajikan seorang hamba yg telah layak melepasi enam petala langit yg pertama dan dlm perjalanan ke langit yg ke-7, langit yg terakhir…

Datang malaikat hafadhah yang lain dgn membawa amal hamba yg penuh dgn kejujuran dan kerajinan dan warak serta bercahaya bagaikan kilat. Setelah sampai pada langit yg ke-7, maka berkatalah malaikat yg bertugas di situ, “Berhenti! Dan lemparkan amal org itu ke mukanya dan tutupkan hatinya, aku adalah malaikat bahagian hijab, menutup jalan tiga amal yg bukan kerana Allah SWT, sebab dia hanya menginginkan kedudukan dan nama di majlis dan kota2. Oleh itu aku telah diperintahkan oleh Allah SWT supaya tidak melepaskan amal org itu melebihi drpdku.”

To be cont..
(Dipetik drpd Himpunan Kisah-kisah Malaikat terbitan Darul Nu’man oleh Muhammad Isa Selamat, 2001, cetakan ke-3, m/s144)

Ulasan: Bukan mudah utk amalan seseorang manusia utk sampai kpd Allah. Hadis ini jelas membuktikan bhw Allah hanya menerima amalan yg diikhlaskan hanya utk-Nya. Betapa pentingnya hati dan niat itu dlm pandangan Allah SWT sehinggakan amalan dgn tujuan selain utk mendapat keredhaan Allah bukan shj tidak sampai kpd-Nya, malah dilemparkan ke muka dan ditimpakan berbagai musibah yg tidak zahir pada mata kasar seperti dikutuk dan dilaknat Allah SWT serta ditutup hatinya drpd menerima cahaya hidayah. Hanya insan itu shj yg dpt merasakan kesan2 musibah2 itu. Dalam petikan hadis ini Rasulullah turut menggambarkan rupa amalan seorang hamba yg cukup baik, jujur, rajin dan warak dlm menjaga amal ibadahnya sehinggakan dibawa naik ke langit sepantas kilat..tp tetap ditolak oleh malaikat penjaga langit ke-7, kerana niatnya yg tidak ikhlas kerana Ilahi. Semoga diri ini, keluarga, guru2, teman2 dilindungi drpd tergolong bersama manusia2 sebegini..amin.

No comments: