Monday, March 23, 2009

Al-kisah perjalanan amal baik manusia ke langit -part3-

Setelah itu naiklah pula yang membawa amal hamba yang dihiasi dgn sedekah dan sembahyang, sampai kagum malaikat hafadhah. Apabila sampai ke langit yg ketiga, maka berkata malaikat di situ, "Berhenti! Dan lemparkan amal org it ke mukanya dan katakan bhw Allah tidak mengampunkan baginya." Berkata malaikat itu lagi, "Aku adalah bahagian sombong, dan setiap org yg beramal tapi menyombongi org-org di majlis mereka, maka Allah swt telah menyuruh aku tidak melepaskan amal itu melebihiku kepada yg lain. (Ke langit keempat dan seterusnya)

to be cont..

Pengajaran: Lihat, betapa dlm hadis Nabi SAW ini ditekankan betapa dahsyatnya akibat sombong. Dahla org tak suka, org benci, meluat, tup2 amalan kita pun tak lepas langit ke-3.
Dan bukan sebarang amalan. Amalan yg dihiasi dgn sedekah dan solat..amalan mcm ni pun tak lepas langit ke-3, ada baki 4 petala langit lagi selepasnya. Cube tgk, renungkan, amal kita bukannya apa sgt. Kpd saudara, saudari yg istiqamah dlm amalnya, tahniah diucapkan. Tapi mcm mana pulak dgn yg selebihnya? Sudahlah amalan pun tak sehebat mana, ditambah pula dgn sikap yg sombong..jadi..siapakah kita dlm pandangan Allah? SIAPAKAH KITA DI SISI ALLAH? Siapa..

No comments: