Friday, March 20, 2009

Al-kisah perjalanan amal baik manusia ke langit -Part2-

Lalu malaikat hafadhah yang lainnya membawa naik amal hamba yg lain yg bercahaya terang sehingga sampai ke langit kedua. Malaikat di langit kedua berkata, "BERHENTI! DAN LEMPARKAN AMAL ORG INI KE MUKANYA DAN KATAKAN BHW ALLAH SWT TIDAK MENGAMPUNKAN BAGINYA SEBAB IA BERAMAL UNTUK MENCARI KEMEWAHAN DUNIA." Dan malaikat tersebut berkata lagi, "Aku adalah bahagian urusan dunia, aku tidak dapat membiarkan amalnya melintasi daripadaku."

to be cont'..

Pengajaran: Janganlah beramal untuk kehidupan di dunia, sebab dunia ni tempat sekadar tempat persinggahan. Cuba bayangkan, kita pergi bercuti kat Pulau Tioman ke, atau kat mane2 jelah, mestila bwk brg2 sikit je kan, betul tak? Takkan nak angkut sofa, Tv, katil, pinggan mangkuk kot? hahaha.. nanti kene cop "dah terputus wayar".. Jadi, mcm tu la jgk ibaratnya dunia ni, anggap mcm tgh singgah, bkn nak stay forever. Ingatlah, sebenarnye "rumah" kita adlah di negara yg bernama akhirat. Kita ada 2 je choice, nak duduk dalam syurga ke, nak duduk dlm neraka? Hmm..orang yg sihat akalnya mcm kita ni mestila nak syurga kan? tapi, bukan calang2 org boleh masuk syurga..Jadi, marilah kita beramal sebaik mungkin, agak2 bnyk manala amal yg diperlukan untuk "qualify" masuk syurga ni..

"Apabila kamu berazam, maka bertawakkallah pd Allah. Sesungguhnya Allah menyukai/menyayangi/mencintai org2 yg bertawakkal kpd-Nya"

No comments: