Sunday, May 3, 2009

Balik kampung

Hai..ada sesiapa rindukan saya tak? (kekeke)

Sebenarnya saya berada di kampung halaman ibu dekat Bedong, Kedah..

Balik kampung memang 'best'. Memang nikmat. Terutama kalau kita memang tinggal di bandar. Apatah lagi kalau bandar tu namanya Kuala Lumpur. Memang berbeza.

Dekat KL dengan 'traffic jam'nya..dengan ikan tak 'fresh'nya..apa lagi? Oh, jangan dilupakan udara yang sememangnya kotor dan berdebu..

Berbeza bila kita berada dalam suasana desa..ah permainya. Kebetulan pulak, nama tempat tinggal aku kat Kedah ni namanya Permaipura Golf and Country Club. Tapi, janganlah tertipu ye, sebab tak macam golf and country club pun. Kalau orang pertama kali datang, mesti diorang ingat tempat ni tempat 'penanaman lalang secara komersil'...

Yes. That's right. Pemaju tempat ni (bukan nak kata, tapi memang dah terang lagi bersuluh) memang tak bertanggungjawab. Dibiarkan aje lalang-lalang tu tumbuh sesuka hati..agaknya dah banyak 'keluarga' burung puyuh dalam semak samun tu..

Habis tu, kita tanya lagi, kenapalah negara aku ni tak maju-maju? Dari segi teknologi, wow, Malaysia tak kurang hebatnya! Ada Multimedia Super Corridor (walau pun aku tak tau apa fungsi sebenarnya..hehe), ada dua syarikat komunikasi gergasi yang saling bersaing untuk mendapatkan pengguna iaitu Celcom dan Maxis..ada Low Yat, kompleks yang sangat terkenal dengan gedung-gedung yang menjual alat-alat elektronik dan teknologi tercanggih.

Tapi, kenapa..why..oh why Malaysia masih tak berapa nak maju jugak?

Aku rasalah kan, sebab 'mindset' masih mundur. Sebab sikap segelintir (entah-entah kebanyakan) masyarakat kita yang hanya mahukan kesenangan tapi tak nak berusaha mencapainya. Takut nak mengambil risiko. Terutamanya orang Melayu. Orang Melayu jangan marah ye, saya pun orang Melayu jugak. Kalau kita hendak maju, kita kenalah tenang menerima kritikan. Dengan kritikan membina, barulah kita dapat memperbaiki kelemahan. Apabila kelemahan dapat diatasi, barulah kita dapat bergerak ke hadapan.

Umpama seseorang yang membawa kereta, tiba-tiba terasa semakin berat.. Kenapa pulak ni? Nak kata orang-orang dalam kereta ni 'berat badan', semuanya normal-normal saja. Habis, kenapa terasa semakin...berat?

Kita pun memberhentikan kereta di bahu jalan. Laa..rupa-rupanya tayar pancit. Patutla 'berat'..
Jadi, apa yang kita lakukan? Mestilah mengatasi masalah yang dihadapi. Tukar tayar yang pancit dengan tayar ganti, ataupun menelefon mekanik. Barulah kereta boleh bergerak. Barulah kita boleh 'bergerak ke hadapan'.

Apa-apa pun, balik kampung memang mendamaikan. Semalam aku dapat tidur dengan nyenyak. udara malam sungguh dingin, tenang dan damai. Tak perlu kipas atau 'air-cond'.
Walaupun cuma udara, tapi bagiku ianya cukup nikmat.

Hari ini aku akan menghantar adikku pulang ke MRSMnya. Kesian dia, esok hari jadinya tetapi sudah terpaksa pulang. Nak buat macam mana..hehehe

No comments: