Monday, May 4, 2009

Tak Sakit…Tapi Masuk Hospital?

Monday, 4 May 2009

“Angah, tahu tak abang Haneef masuk hospital bila?”

“Ha? Bila masa pulak abang Haneef masuk hospital?”. Aku terpinga-pinga. Setahu aku abang aku itu sihat walafiat.

“Abang Haneef masuk hospital 4 haribulan Mei ni, dia dapat sakit puan..” sambung ibuku sambil tersenyum.

Eerrk! Kejap, kejap! Ulang sekali lagi. Abangku ‘dapat sakit puan’??

Ok, ok. Bertenang semua. Sebenarnya abangku dengan rasminya masuk bahagian klinikal atau praktikal dalam pakej 5 tahun pembelajarannya sebagai seorang mahasiswa kedoktoran.

(hahahaha..) Kesian korang semua..terkejut ye?

Bangganya aku dengan abangku seorang ni. Memang ada seorang je pun.

Masa berlalu dengan amat pantas. Sedar-sedar abangku telah pun memasuki bahagian kedua pengajiannya iaitu bahagian klinikal. Macam baru minggu lepas kami sekeluarga menghantarnya di KLIA buat pertama kalinya, untuk berlepas ke Jogjakarta.

(hehehe..) Aku amat seronok apabila mengetahui bahawa dia mendapat bahagian sakit puan atau ‘gyneacology’ sebagai divisyen pertama tempatnya bertugas. (kekeke) Aku tak tahu kenapa, tapi aku rasa perkara ni sangat lucu.. Hmm, mak aku cakap, abang Haneef mungkin akan belajar cara-cara sambut bayi..dan macam-macam lagilah dalam bidang sakit puan. Aku terfikir, “Wah, ‘bestnye’ ada pengalaman sambut bayi..emm ‘jeles’nye”.

Tapi, abangku berkata padaku di dalam smsnya, “’Best’ tapi letih juga. Lepas ni dah takde masa free. Balik bilik cuma untuk makan dan tido je. (dan solat juga tentunya)”. Lebih kuranglah smsnya.

Ya, betul juga kata abangku itu. Aku cuma nampak ‘part’ yang ‘best2’ je, terlupa pula ‘part2’ yang kurang ‘best’ seperti tak ada lagi masa untuk diri sendiri, semua masa haruslah ditumpukan pada pesakit.

Angah ucapkan selamat berjaya kepada abang Haneef. Jangan lupa jaga kesihatan diri sendiri..jangan asyik ingatkan pesakit makan ubat, tapi diri sendiri tak makan ubat.

Jangan terlampau ‘stress’. Just enjoy the process (yeye je..) Jadilah doktor yang penyayang dan diminati ramai. (esp perempuan2 cantik..haha)

p/s: apa nama hospital ‘internship’ abangku ye?? Lupa nak tanya
p/s/s: Untuk abangku : Jangan lupa bagi ‘nurse2’ cantik ‘tersangkut’ ye..hehe

Posted by Ummu Hurairah at 4:45 pm

No comments: