Wednesday, April 8, 2009

'Makanan' Paling Lazat di Alam Semesta

Kan kita selalu tengok iklan honey stars untuk menarik perhatian pelanggan kat televisyen. "Honey Stars, bintang paling lazat di alam semesta!" Begitulah motonya.

Tapi, tahukah bahawa terdapat makanan yang jauh lebih lazat daripada honey stars dalam alam semesta ini? Kalau buat undian sms, mesti kalah punya honey stars tu!

Ee..musykilnya..apa pulak yang lagi sedap daripada honey stars?

Ehem, banyak sebenarnya. Chef Wan dan para chef di Malaysia ni mesti kutuk aku. Takkanlah tak pernah dengar pasal masakan-masakan kitorang yang sememangnya popular kat tanah air ni? Resepi-resepi kuih raya pun berlambak-lambak ditayangkan kat TV sewaktu musim menjelang Hari Raya.

Sabar Chef Wan, sabar. Saya kenalla Chef Wan, siapa yang tak kenal? Sejak saya pandai berkata-kata, nama Chef Wan yang selalu meniti kat mulut ni..(hehe melampau tu)

Habis tu, apa makanan yang paling lazat ni?? Cepatla bagitau!

Ok. Klu dia,

1.makanan ni hanya dimakan oleh satu kelompok manusia sahaja

2.binatang tak boleh makan

3.Percuma! (bestnye!)

3.dimakan sekurang-kurangnya 5 kali sehari sebab sedap sangat! Sampaikan ada orang yang ketagih, dia makan bila-bila je dia rasa lapar!

Ha..dah tahu?

Okla. Makanan yang paling lazat di alam semesta ini, yang kalah honey stars dan masakan chef wan, masakan saya pun (yeke)...jatuh kepada....

S.O.L.A.T

Ya, itulah dia 'makanan' yang paling lazat di alam semesta.

Betulkan, solat cuma dilakukan oleh umat Islam, manusia lain tak buat. Haiwan memangla tak leh solat. Ade ke kita tgh jalan-jalan, tiba2 kita nampak satu jemaah kucing tgh sujud kat lorong belakang rumah!? Eeerr...ngerinya...

Dan solat wajib ke atas umat Islam hanya 5 kali sehari. Tapi, saya dah cakap tadi ada segolongan yang ketagih, dia tambah sendiri.

Kalau pergi kenduri boleh makan nasi tambah sampai dua tiga pinggan, kenapa kita tak boleh tambah makanan yang lagi satu jenis ni?

Alhamdulillah, kita telah memberikan hak-hak asasi tubuh badan dengan cukup sempurna. Makan cukup, minum beres, tidur...terlebih.

Tapi, awas! Kita selalu mengabaikan roh tanpa disedari. Roh pun lapar jugak. Tapi makanannya lain sikit. Manusia diciptakan dengan dua unsur ini. Jasad dan roh. Kalau jasad saja apa namanya? MAYAT. Kalau roh saja apa namanya? HAAaannnNNTUUU... Tapi kalau digabungkan kedua-dua unsur itu, apa pula namanya? Insan. Jadi, apa salahnya..bukan..memang sepatutnya kita adil dalam menjaga 'kebajikan' kedua-dua jasmani dan rohani.

"Dalam badan manusia ada dua perkara, iaitu nafsu dan iman. Kalau nafsu kuat
maka lemahlah iman. Begitu juga sebaliknya."
Lebih kurang macam tulah kata Imam Ghazali. Bermaksud, kalau iman yang kuat, nafsu akan mudah dikalahkan. Tapi kalau nafsu pula yang jadi raja, iman akan jadi hamba. Logik kan?

Kita boleh memilih. Betul. Cuba diam sejenak. Dengar tak?

Bukan lalat la!

Dengarkan..suara hati yang berdegup kencang..dlm dada tu..

Btw, bagi pelajar2 aliran sains, kamu tahu tak ritma degupan jantung bukannya "lub-dup, lub-dup" seperti yang tertulis dlm semua buku biologi. Menurut kawan saya, sebenarnya degup jantung bunyinya..."Rabb Rabb, Rabb Rabb"(Tuhan Tuhan, Tuhan Tuhan). Kata kawan saya tu dia dengar dari kawan dia yang belajar di Universiti Al-Azhar. Saya percaya kebenaran perkara ni. Anda?

Daging tu..siapa punya? Daging yang tak pernah berehat, kecuali sewaktu kita bersin sahaja, daging tu, ada dalam dada siapa? Sebab itulah umat Islam dianjurkan menyebut "Alhamdulillah" selepas bersin, sebagai tanda bersyukur jantung kita dapat berehat sekejap daripada tugasnya yang amat penting itu.

Tolonglah ingat, ingatlah walau sedetik pun..Ingatlah bahawa hati itu milik kita. Pilihlah yang terbaik antara dua. Pilihan kita dah diringkaskan pun. Tuhan minta kita pilih dua je. Allah dan RasulNya atau Syaitan. Kamu nak pilih siapa?

Tunaikanlah solat. Bagi peluang kepada hati untuk bertemu Tuhan. Lupakan sekejap bumi tempat kaki berpijak. Sekejap je. Berilah solat yang terbaik yang kamu mampu. Saya yakin, Allah melihat hati, bukan duniawi.

"Sesungguhnya solat dua orang berjemaah lebih baik daipada solat dua orang
bersendirian. Sesungguhnya solat tiga orang berjemaah lebih baik drpd solat dua
orang berjemaah. "

Dengar tak apa Rasulullah wasiatkan?


Kalau solat nasi paling lazat di alam semesta, jadi solat berjemaah tu mcm nasi paling lazat ditabur dengan bawang goreng, rempah ratus yg best2 dan apa saja seasoning yg korg suka.

Percayalah cakap saya, solat ialah 'makanan' yang paling lazat di alam semesta.

p/s.kalau tak caya jugak tryla sendiri n tak yah kuar modal apa2pun

No comments: