Tuesday, April 21, 2009

Jangan TeRlalu Berburuk Sangka pada VIRUS!

ASSALAMUALAIKUM.

Wah..dah dekat 5 hari tak bukak blogger..
Rindu rasanya..


Mula-mula ingat komputer terkena virus.. sebab antivirus tak boleh jalan..lepas tu database corrupted pulak. So, nak cuba update, tapi tak boleh nak bukak internet PULAK.. PULAK DAH..

Ayah pun beritahu aku.. aku ada masuk website islamik mana-mana tak?
Sebab virus trojan tu ada kod kata "Allah" or something like that, kata ayah..

Aku pun terfikir...
Memang aku ada buka website islamik..iluvislam.com, saifulislam.com...macam mana pulak virus trojan boleh 'menyusup' masuk ke komputer aku ni??

Hai..macam-macam cara pencipta-pencipta virus zaman siber ni ye..
tak ade kerje lain..
Cubalah guna kekreatifan tu ke arah kebaikan..kan bagus..dapat pahala lagi..hmm


Tapi...oh tetapi..rupa-rupanya.. aku telah berburuk sangka..

Malunyer..

Bukannya virus siber punya pasal..

Tapi 'virus terlupa bayar bil' punya pasal...

Sebenarnya ayah aku belum lagi bayar bil bulanan broadband celcom ni..

hehehe..malu kan? (Malu3x!)

Itulah padah berburuk sangka sangat. Memang, memang virus tu sejak azali lagi tak ada kebaikan langsung, tapi..kenela periksa betul2 apa masalahnya sebelum main tuduh je.

Zaman sekarang ni.. manusia lebih senang tuding jari, letak kesalahan kat bahu orang lain. Tak kisahlah apapun masalahnya, sama ada kes sekecil longkang tersumbat ataupun kes besar seperti meningkatnya peratusan wabak denggi, semuanya main tuding jari.

yela, tahula jari ada sepuluh, so sepuluh-sepuluhla dituding sesuka hati. Oh, ni semua salah majlis perbandaran sebab tak kutip sampah yang bertaburan. Nyamuk pun kata " home sweet home, baby!" Majlis Perbandaran pulak kata, " Sebenarnya penduduk kurang kesedaran terhadap kebersihan. Kita haruslah prihatin dan aktif dalam bergotong-royong membersihkan sampah dan bekas-bekas yang dapat dijadikan tempat pembiakan nyamuk."

Dua-dua betul. Tapi dua-dua juga salah.

Yang betul. Memang betul itu salah kita semua.

Yang salah. Ialah asyik banyak bercakap tapi jari terus menuding. Jari tidak bergerak untuk melaksanakan apa yang dikatakan. Mulut aje yang asiyk berceloteh kat televisyen..asyik giat berkempen..tapi hasilnya tetap "zero".

Eh, taklah, adA jugak hasilnya. Hasilnya tidur yang tidak nyenyak dan risiko dijangkiti wabak.

So, amalkan berbaik sangka.

Secara peribadi, nak berbaik sangka ni susah. Sebab yang zahir selalunya yang buruk. Macam waktu pergi pasar. Beli ikan, beli buah, mestila kita beli yang luarnya nampak sihat dan segar kan? Buah-buahan pulak beli yang memang masak warnanya, padahal kadang-kadang tak menjamin kemanisan pun. Sebab itulah "first impression" yang kita dapat lihat.

Jadi, nak berbaik sangka ni memang susah. Tapi, kata orang, "Bila dah berusaha keras, barulah nikmat rasanya hasil yang diperoleh". Jadi, tak apalah, biarlah bersusah-susah dulu, bersenang-senang kemudian. Siapa tahu, dari langkah pertama kita memulakan baik sangka, akan tersebarlah perasaan baik sangka itu dengan jiran, rakan, keluarga..bahkan musuh yang paling ketat pun akan jadi rakan paling akrab..

Ya..siapa yang tahu..

Melainkan Yang Maha Mengetahui!

No comments: