Tuesday, April 28, 2009

Ilmu Hisab yang Menginsafkan-bahagian 1

Akhirnya. At last. Berkesempatan juga nak tulis blog.

Akibat terlalu banyak benda nak dibuat, tambah lagi aku ni seorang ‘master planner’, wah, memang hebat satu hari ni!

Cuci tandas (rajinnya), sapu sampah, makan pagi, tengok tv, solat, basuh kain, jemur kain, baca novel (aik?)..

Itu nak buat. Ini nak buat. (padahal benda-benda biasa je..kuang3x)

Oklah. Ape-ape pun sempat jugak menceriakan blogku ini dengan bahasa dan tulisanku yang sungguh berseni, kucar-kacir dan kepasaran. (tak payah cari, takde dalam kamus dewan punye..)

Sebenarnya, buntu jugak memikirkan apa yang nak ditulis. Apa yang nak dikongsi. Sebab dah lewat ni. Lagi 20 minit masuk hari yang baru.

Fikir punye fikir, punye fikir…punye fikir..

Tiba-tiba…

Garisan.

Ya. Itulah yang ingin saya kongsikan pada malam ini tuan-tuan dan puan-puan sekalian.
Garisan.

Tapi, bukan sebarang garisan. (hohoho..misteri tak?)

Kalau bercakap pasal garisan, para peminat seni, pelukis terutamanya, meeesti suka. Saya tahu, sebab masa sekolah menengah dulu pernah belajar Pendidikan Seni. Iya dong, pendidikan seni, sewaktu aku berada di tingkatan 1, dong.

Teman-teman sekalian, kalau mahu tahu, perkara pertama sekali yang diajarkan oleh guru ialah ga ri san. Cikgu menyuruh kami melukis seberapa banyak jenis garisan yang dapat kami temui. Bingung sekali aku dibuatnya. Apa ini? Belajar garisan? Budak-budak kecil pun tahu dong! Hmm..tetapi selepas itu, bila sudah dewasa sikit, baru aku faham dan sadar bahawa bila mana seseorang pelukis itu bijak memanipulasikan garisan, wah, bisa kaya dirinya! Boleh jual lukisan hingga berjuta-juta ringgit..eh..rupiah! Ya, apa boleh buat, itulah seni. Memang aneh sedikit bidang seni ini.

Baiklah, mari kita pulang ke Malaysia. Garisan yang ingin saya ceritakan bukannya garisan yang dipelajari di dalam bilik-bilik seni. Tetapi, garisan ini sebenarnya, dimiliki oleh semua orang! Ya, bahkan setiap garisan ini unik dan tidak sama antara satu individu dengan individu yang lain!
Semakin misteri nampaknya..hahaha...

Anda mahu tahu apakah garisan ini? Mahu?

Jawapannya...tunggu besok sajalah..aku nak tidur dah..hehehe

1 comment:

yusrina said...

ceyh sengal la cik timi neyh.
buat org suspens ja..
hohohoh..